2013. június 7., péntek

Pénteki kedvencek - A Zahir

Sziasztok!

Veronika Meg Akar Halni újabb Coelho könyvvel jövök, A Zahir-ral.



Ez most talán kicsit inkább magamnak szól, mint Nektek, bár nem tudom, ki olvasta a könyvet, és ki nem, de először is nézzük, mi az, hogy zahir. A szó jelentése pedig, hogy valami látható, valami, ami megfog, és eluralkodik az életeden, szentté vagy őrültté tesz. Ez lehet pénz, szerelem, bármilyen tárgy, egy rögeszme, szóval bármi. (Vagy bárki)
Erről szól a könyv is, egy férfiről és az ő zahirjáról, a nőről, aki búcsú nélkül elhagyta 10 év házasság után. A férfi egy sikeres író, házasságuk nyitott volt mindig is, de sosem hitte, hogy Esther képes így szó nélkül lelépni, és folyamatosan azon töpreng, mit csinált rosszul, vagy mit nem tett meg, miért történt ez.

Aki olvasta, úgyis tudja már a folytatást, aki pedig nem, annak inkább néhány számomra kedves idézettel próbálnám felkelteni az érdeklődését.

"Azon a napon, amikor az ember beengedi szívébe az igaz szeretetet, mindaz, ami jól el volt rendezve, összekuszálódik, és megrendül minden, amit helyesnek és igaznak tartottunk. A világ tehát akkor válik valódivá, amikor az ember megtanul szeretni - egészen addig csak hisszük, hogy tudjuk, mi a szerelem, de nincs bátorságunk szembenézi igazi valójával. A szerelem vad erő. Ha meg akarjuk zabolázni, elpusztít. Ha börtönbe akarjuk zárni, a rabszolgájává tesz. Ha meg akarjuk érteni, cserbenhagy és összezavar."

"Ha megyek az utcán, minden pillanatban meglátok valakit, aki lehet, hogy ő. Reggeltől estig, estétől reggelig szenvedni fogok. Ez az állapot eltarthat hetekig, hónapokig, vagy akár egy évnél is tovább. Aztán egy szép napon arra ébredek, hogy nem ő jár a fejemben, és rájövök, hogy túl vagyok a nehezén. A szívem súlyos sebet kapott, de majd begyógyul, és akkor majd újra tudok örülni az élet szépségeinek. Történt már velem ilyen és fog is még történni, ebben biztos vagyok."

"A Zahir arabul azt jelenti: látható, jelenlévő, valami, amit nem lehet nem észrevenni. Valami vagy valaki, amivel vagy akivel ha egyszer kapcsolatba kerülünk, lassacskán elárasztja az elménket, míg végül már semmi másra nem tudunk gondolni. Ez lehet szentség, vagy őrület."

"Az emberi fajnak két nagy problémája van. Az első: eltalálni azt a pillanatot, amikor valamit el kell kezdeni. A második: eltalálni azt a pillanatot, amikor abba kell hagyni."

"Csak az a fontos, hogy éber légy, mert a leckék mindig akkor jönnek, amikor készen állsz a befogadásukra, és ha figyelsz a jelekre, mindig mindent megtanulsz, amire szükséged lesz a következő lépéshez."

"Elég, ha tudjuk, hogy az élet alapvető kérdéseire soha nem kapunk választ, és mégis tovább tudunk menni."

"Isten tudja, hogy mindannyian az élet művészei vagyunk. Egyszer vésőt és kalapácsot ad a kezünkbe, hogy szobrot faragjunk, máskor ecsetet és festéket, hogy fessünk, megint máskor pedig papírt és tollat, hogy írjunk. De soha nem fogom tudni használni a kalapácsot a vásznon, sem az ecsetet a szobron. Ezért még ha nehezemre esik is, el kell fogadnom a mai áldásokat, akkor is, ha éppen nem áldásnak érzem őket, hanem átoknak."

"A szerelem, ahogy egy perzsa bölcs mondja, voltaképpen nem más, mint egy olyan betegség, amely ellen senki nem akar védekezni. Akit egyszer megfertőz, az többé nem akar kilábalni belőle, aki benne szenved, az többé nem akar meggyógyulni."

"Senki sincs egyedül a szenvedéseiben - mindig akad valaki, aki ugyanúgy gondolkodik, ugyanúgy örül és ugyanúgy szenved, mint mi, és ez erőt ad, hogy bátrabban szembenézzünk az előttünk álló kihívásokkal."

"Ha valaki elmegy, az azért van, mert jönni fog helyette valaki más."

"Amikor az emberek elhatározzák, hogy szembenéznek egy problémával, olyankor valójában rádöbbennek, hogy sokkal többre képesek, mint hitték."

"A vadász és a vad találkozik, és egymásba szeretnek. A természet törvényei szerint el kéne pusztítaniuk egymást - de a szerelemben nincs jó és rossz, nincs építés és pusztítás, csak mozdulatok vannak. És a szerelem megváltoztatja a természet törvényeit."

"Boldog vagyok, hogy létezik - mert megmutatta, hogy képes vagyok olyan szerelemre, amiről magam sem tudtam, és ez hálával tölt el."

"A sztyeppéken mindig kéknek nevezik az eget, akkor is, ha éppen szürke - mert tudják, hogy a felhők fölött olyankor is kék."

"Amikor szenved az ember, jobb, ha elfogadja, hogy szenved, hiszen a szenvedés attól még nem fog elmúlni, hogy nem vesz róla tudomást."

"Ellenkezőleg, boldog vagyok, hogy létezik - mert megmutatta, hogy képes vagyok olyan szerelemre, amiről magam sem tudtam, és ez hálával tölt el.
Elfogadom a Zahirt, és hagyom, hogy elvezessen a szentségig vagy az őrületig."

Ti olvastátok a könyvet? Ha igen, hogy tetszett? Ha nem, felkeltette az érdeklődéseteket? Ezt is olvastam már régebben is, de úgy láttam, éppen ideje újra kézbe venni, nagyon szeretem ezt a könyvet. (Illetve mint eddig minden P.C. könyvet.)

Köszönöm a figyelmet, kellemes napot!

8 megjegyzés:

  1. Ez volt az első Coelho könyvem és nagyon tetszett, bár ez a nyílt házasság dolog nekem nagyon fura, nem tudom megérteni, ha valakit szeretünk, akkor hogyan tudnánk másokat is "szeretni". Ezen átlendülve viszont nagyon jó és olvasmányos könyv, szeretem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen, ebben a részében én sem én sem értek egyet, de nem mondom azt sem, hogy lehetetlen - nyilván nem, ha van ilyen, de ettől függetlenül imádom. :]

      Törlés
  2. Kezdjük ott, hogy imádom a Coelho könyveket, szinte már betegesen is... :)
    Nekem ez a könyv.. hogy is mondjam, csalódás volt. Talán azért mert előtte olvastam a Veronika meg akar halni és A portobellói boszorkányt.
    Szóval az alaptörténet és a tanulságok zseniálisak, de ez a keszekúszaság majd a vége teljesen lesújtott én nem ezt vártam (najó nem is az egymásba borulást). Bennem inkább rengeteg nyitott kérdést hagyott.
    Érdekes, hogy végig azt éreztem, hogy ha megteszünk mindent ha tényleg akarunk valamit és küzdünk is érte, akkor meg fog térülni a "befektetett munka"; és a végén kiakadtam.. nagyon.. (spoiler: azon akadtam fent, hogy terhes lett a nő, és attól a fazontól akitől nem is vártuk szerintem ez valami elképesztő csavar volt; bár Coelhotól csak elképesztő csavart várhatunk, de ez mégsem jött be nekem.)
    Szóval elolvastam, úgy érzem adott pluszt is, de mégsem ez a kedvencem tőle.
    Jut eszembe a Tizenegy perc is egy számomra ellentmondásos könyv, de bátran ajánlom neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem pont ettől tetszik, hogy annyi nyitott kérdés és annyi számomra idegen dolog is van benne, emellett pedig annyi dolog is, amit annyira magaménak érzek.
      A 11 percet még sajna nem olvastam, de szeretném.

      Törlés
    2. Ma egész nap ezen agyaltam ám... szerintem velem ott lehetett a gond, hogy én ezzel a nyitott párkapcsolat dologgal nem tudok egyetérteni- berögzült vagyok ilyen téren. Lehet már az alapoktól el volt ásva a dolog, és a vége is ezért lett ekkora pofon.
      (Azért még így leíróm, hogy komoly kutakodást jelentett az, hogy ez fikció vagy megtörtént eset Coelho életében.. szerencsére fikció mert már majdnem elásta magát. Idióta vagyok :D )

      Törlés
    3. Én is elég sokat filoztam, főleg, hogy még nem végeztem vele, de már olvastam ugye, így hiába tudom, vannak bizonyos részletek, amikre újra ráeszmélek. De mondom, ez a nyitott párkapcsolat nálam sem klappol, de biztosan van ilyen, és vannak emberek, akiknek "jó" ez így bizonyos ideig. Bár elképzelni el tudom, beleélni magamat nem. És nem vagy idióta, általában a könyveinek van valóságtartalma is, de nem teljesen igaz. :]

      Törlés
  3. Nekem is megvan ez a könyv, de még nem jutottam el addig, hogy el is olvassam. Most nagyon meghoztad a kedvem hozzá :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor hajrá! Remélem, tetszeni fog :]

      Törlés